Brev:
Sart mave og grød? What to do?
29. november 2015
Alder:
4 mdr.
Sart mave og grød? What to do?
Hej Helen
Endnu engang må jeg ty til dine fantastiske råd og vejledning. Kæmpe tak for en rigtig god brevkasse, der er en stor hjælp for os :)
Spørgsmålet denne gang handler om min søn på 4 mdr. Han har længe været interesseret i vores mad og suger al næring ud med øjnene, så snart han kan komme til det. Derudover så sover han meget uroligt om natten. Fra han går i seng kl. ca 20 og vågner igen kl. ca. 6 får han en flaske 3-4 gange. :( Det er ikke meget han får, da jeg er ved at forsøge at lære ham, at man ikke skal have så meget mad om natten. Men derfor er jeg meget interesseret i at give ham lidt grød, så han bliver ordentlig mæt.
Jeg startede med lidt frugtmos i nogle dage for at lære ham teknikken med at holde det i munden og synke det. Det gik også rigtig fint og han kom hurtigt efter det. Så gik jeg over til at lave en tynd risgrød med lidt frugtmos i. Det gik også rigtig godt og han spiste godt.
Men problemet opstår, da han siden fødslen har haft en meget sart mave. Da jeg efter 6 uger stoppede med at amme fik han alm. Nan MME, men han skreg i adskillige timer fra eftermiddag til sen aften. Vi prøvede lidt forskelligt og havnede på Allomin syrnet, som skulle være godt til sarte maver. Og wupti. Så var der ikke mere skrigeri og der har ikke været noget siden. Han bøvler stadig med meget hård mave med jævne mellemrum, så vi laver mavegymnastik hver dag for at bløde det lidt op.
Men da jeg introducerede ham til grød var der slet ikke noget mavebøvl de første dage. Men efter knap en uge med 1 måltid om dagen, så faldt hammeren. Han startede om eftermiddagen med at ligge og presse af alle kræfter, og det var tydeligt at han virkelig havde problemer med at komme af med det. I løbet af aftenen bliver han mere og mere pylret og sent på aftenen starter han på hjerteskærende skrigeri, hvor det var tydeligt, at han havde meget ondt i maven. Jeg prøvede at massere, lave mavegymnastik, lægge ham på armen, gå rundt med ham - ALT. Men meget lidt hjalp. Han skreg næsten uafbrudt i 6 timer. :( Kun afbrudt af nogle meget korte lure. Han var helt udmattet, men maven gav ham ikke ro til ordentlig at falde i søvn. I 12 timer kunne jeg slet ikke få noget hverken MME eller sukkervand i ham (havde læst at sukkervand skulle hjælpe, når de starter på grød/mos??)
Så nu holder vi en lille pause med grøden. Men jeg er meget nervøs for at starte op igen. Han er jo stadig meget interesseret, men jeg har ingen anelse om, hvordan jeg skal gribe det an.
Hvordan starter jeg bedst muligt op igen? Er der en måde, hvor jeg skåner hans mave mest muligt? Jeg vil meget gerne undgå at han skal have så ondt. Normalvis er han god som dagen er lang og er en dejlig glad dreng. Men når han har ondt i maven, så er det tydeligt, at det er store smerter. Så jeg håber, at du kan hjælpe mig til at undgå det. :)
Jeg ser frem til dit svar :D På forhånd tak :)
Med venlig hilsen
en bekymret og nervøs mor...