Sart mave og grød? What to do?

29. november 2015

Alder:
4 mdr.

Sart mave og grød? What to do?

Hej Helen

Endnu engang må jeg ty til dine fantastiske råd og vejledning. Kæmpe tak for en rigtig god brevkasse, der er en stor hjælp for os :)

Spørgsmålet denne gang handler om min søn på 4 mdr. Han har længe været interesseret i vores mad og suger al næring ud med øjnene, så snart han kan komme til det. Derudover så sover han meget uroligt om natten. Fra han går i seng kl. ca 20 og vågner igen kl. ca. 6 får han en flaske 3-4 gange. :( Det er ikke meget han får, da jeg er ved at forsøge at lære ham, at man ikke skal have så meget mad om natten. Men derfor er jeg meget interesseret i at give ham lidt grød, så han bliver ordentlig mæt.

Jeg startede med lidt frugtmos i nogle dage for at lære ham teknikken med at holde det i munden og synke det. Det gik også rigtig fint og han kom hurtigt efter det. Så gik jeg over til at lave en tynd risgrød med lidt frugtmos i. Det gik også rigtig godt og han spiste godt.

Men problemet opstår, da han siden fødslen har haft en meget sart mave. Da jeg efter 6 uger stoppede med at amme fik han alm. Nan MME, men han skreg i adskillige timer fra eftermiddag til sen aften. Vi prøvede lidt forskelligt og havnede på Allomin syrnet, som skulle være godt til sarte maver. Og wupti. Så var der ikke mere skrigeri og der har ikke været noget siden. Han bøvler stadig med meget hård mave med jævne mellemrum, så vi laver mavegymnastik hver dag for at bløde det lidt op.

Men da jeg introducerede ham til grød var der ...

Annonce

... slet ikke noget mavebøvl de første dage. Men efter knap en uge med 1 måltid om dagen, så faldt hammeren. Han startede om eftermiddagen med at ligge og presse af alle kræfter, og det var tydeligt at han virkelig havde problemer med at komme af med det. I løbet af aftenen bliver han mere og mere pylret og sent på aftenen starter han på hjerteskærende skrigeri, hvor det var tydeligt, at han havde meget ondt i maven. Jeg prøvede at massere, lave mavegymnastik, lægge ham på armen, gå rundt med ham - ALT. Men meget lidt hjalp. Han skreg næsten uafbrudt i 6 timer. :( Kun afbrudt af nogle meget korte lure. Han var helt udmattet, men maven gav ham ikke ro til ordentlig at falde i søvn. I 12 timer kunne jeg slet ikke få noget hverken MME eller sukkervand i ham (havde læst at sukkervand skulle hjælpe, når de starter på grød/mos??)

Så nu holder vi en lille pause med grøden. Men jeg er meget nervøs for at starte op igen. Han er jo stadig meget interesseret, men jeg har ingen anelse om, hvordan jeg skal gribe det an.

Hvordan starter jeg bedst muligt op igen? Er der en måde, hvor jeg skåner hans mave mest muligt? Jeg vil meget gerne undgå at han skal have så ondt. Normalvis er han god som dagen er lang og er en dejlig glad dreng. Men når han har ondt i maven, så er det tydeligt, at det er store smerter. Så jeg håber, at du kan hjælpe mig til at undgå det. :)

Jeg ser frem til dit svar :D På forhånd tak :)

Med venlig hilsen
en bekymret og nervøs mor...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre